برگزاری اولین نمایشگاه مجازی سلسله آثار و یادداشت های استادان دانشگاه فرهنگیان
دفتر هماهنگی کانون های استادی بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان کشور، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و هفته دفاع مقدس، وبینار ملی مجازی را با حضور استادان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور برگزار کرد. این نشست با سخنرانی دکتر پاک سرشت، مسؤول دفتر هماهنگی کانون های استادی بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان کشور و دکتر جواد بخشی الموتی، معاون رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید همراه بود.
در این برنامه که شامگاه یکشنبه ۶ مهرماه ۱۴۰۴ به صورت مجازی برگزار شد، دکتر پاکسرشت با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و تقارن آن با هفته دفاع مقدس، یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، بهویژه شهدای حوزه تربیت و تعلیم را گرامی داشت. وی با اشاره به نقش جامعه دانشگاهی و فرهنگی کشور در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، یادآور شد: «۹۳ دانشآموز آیندهساز، ۳۰ معلم فداکار، استاد و دانشجومعلم فرهیخته از جامعه تعلیم و تربیت در این نبرد به شهادت رسیدند.
مسؤول دفتر هماهنگی کانونهای استادی بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد: «دانشگاه و مدرسه سنگرهای مقاومت علمی و تربیتیاند. علم، آنگاه که با ایمان آمیخته شود، قدرتی شکستناپذیر میسازد و تربیت بر پایه ایثار و مجاهدت، انسانساز و تمدنساز خواهد بود.» او ادامه داد: «مدرسه و دانشگاه نه فقط محل آموزش که پایگاه جهاد علمی و تربیتی هستند و شهیدان ما با خون خود این حقیقت را زنده نگاه داشتهاند.
دکتر پاکسرشت در بخش دیگری از سخنان خود، برگزاری این برنامه را اولین نمایشگاه ملی مجازی آثار مکتوب اساتید دانشگاه فرهنگیان در دفاع مقدس ۱۲ روزه دانست و با تأکید بر آنکه این ابتکار عمل برای اولین بار توسط بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان کشور در میان دانشگاهیان برگزار میشود، آن را گامی ارزشمند در راستای لبیک به فرمایشات رهبر معظم انقلاب(حفظهالله) عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: «معظم له در دومین پیام تلویزیونی پس از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه بر تبیین حقایق و مقابله با تحریف تأکید داشتند و بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان در این مسیر با برگزاری وبینارها، نشستهای تخصصی، یادداشتهای تحلیلی، تولید پادکست و آثار متنوع نقشآفرین بوده است.
در بخش دوم این وبینار ملی، ۱۰ نفر از استادان دانشگاه فرهنگیان خانمها دکتر فاطمه رضایی؛ دکتر زهرا سادات حسینی؛ دکتر هدی مقدم از دانشگاه فرهنگیان استان تهران؛ همچنین خانمها دکتر صونیا زارع و دکتر سمیرا حبیبی از دانشگاه فرهنگیان استان گیلان و آقایان دکتر محمد پاکسرشت؛ دکتر یاسر هوشیار؛ دکتر محسن ملکوتی؛ دکتر بهروز زینلی و دکتر جواد بخشی الموتی که آثار آنان در کمیته منتخب بهعنوان آثار برگزیده انتخاب شده بود، بخشی از اقدامات و تولیدات علمی و فرهنگی خود را ارائه کردند.
در ادامه این نشست، دکتر جواد بخشی الموتی، معاون رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور، بهعنوان سخنران اصلی، با موضوع «بازخوانی فرهنگ مقاومت؛ از دفاع مقدس و جنگ ۱۲ روزه تا نقش دانشگاه در آغاز سال تحصیلی» به ایراد سخن پرداخت.
دکتر بخشی الموتی در مقدمه، هدف از گردهماییمان در آغاز سال تحصیلی را سخن پیرامون «فرهنگ مقاومت» عنوان کرد و در تبیین آن افزود: فرهنگ مقاومت، فرهنگی است که نه یک واژه شعاری که حقیقتی زنده و ستون فقرات استقلال این سرزمین است. فرهنگ مقاومت، هویت ماست؛ حافظ عزت ملی، تکیهگاه خودباوری، و موتور پیشرفت کشور است.
معاون رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور خاطر نشان کرد: هشت سال دفاع مقدس، تنها یک جنگ نبود؛ یک دانشگاه بود، دانشگاهی به وسعت ایران. در آن سالها دانشگاههای کشور، نه ناظر که بازیگر اصلی بودند. بیش از ۳۰۹۷ دانشجو، جان خود را در راه وطن فدا کردند. این فقط یک عدد نیست، گواهی است بر اینکه جوانان اهل علم، پیشگامان میدان بودند.
وی افزود: این تجربه تاریخی به ما آموخت که مقاومت فقط نبرد مسلحانه نیست؛ یعنی خوداتکایی علمی، نوآوری در محاصره، ایستادگی در برابر فشار، و حفظ کرامت انسانی. دانشجویان و استادان ما در دوران دفاع مقدس در طراحی تجهیزات، تحقیقات بومی و آموزش نیروها نقشآفرین بودند. این همان فرهنگی است که باید به نسل جدید منتقل شود، اما مقاومت میراث گذشته نیست؛ واقعیتی زنده است. جنگ ۱۲ روزه بهروشنی این را نشان داد. حتی در دل بحران، روحیه خودباوری و خدمت باقی ماند. در همین جنگ، ۹۳ دانشآموز و ۳۰ استاد و معلم جان خود را فدای وطن کردند. اینها یعنی امروز هم مقاومت فقط در میدان نظامی نیست؛ در میدان آموزش، فرهنگ و بازسازی هم جریان دارد.
دکتر بخشی الموتی با بیان اینکه آمارهای مذکور پیام روشنی دارد، خاطر نشان کرد: مقاومت امروز نیازمند همپوشانی علم و عمل است. همانگونه که در دفاع مقدس دانشگاهیان با نوآوری کمبودها را جبران کردند، امروز هم دانشگاه باید به مرکز نوآوری در بحران تبدیل شود؛ از پژوهشهای پدافند غیرعامل و انرژی تا معماری مقاوم، سلامت روانی و مدیریت بحران. دانشگاهی که در آرامش کلاسها محصور بماند، رسالت تاریخی خود را از دست میدهد. دانشگاه باید در خط مقدم فرهنگی، علمی و اخلاقی بایستد.
وی با بیبدیل خواندن جایگاه دانشگاه فرهنگیان، خطاب به اعضای هیأت علمی حاضر در این وبینار مجازی ملی گفت: شما استادان, معلمان آینده را میپرورید و معلمان، مهندسان فرهنگی جامعهاند. اگر میخواهیم فرهنگ مقاومت ادامه یابد، باید آن را در برنامههای درسی، شیوههای آموزشی و پژوهشهای دانشگاهی نهادینه کنیم. مقاومت علمی امروز یعنی ایستادگی در برابر مصرفگرایی علمی، تقویت پژوهش بومی، مقابله با جنگ نرم، ترکیبی و شناختی و تربیت نسلی که تولیدکننده دانش باشد، نه مصرفکننده آن.
وی، راهکارهای عملی برای رسیدن به این هدف را گنجاندن مطالعات مقاومت و تاریخ شفاهی در دروس؛ بهکارگیری روشهای تعاملی و پروژههای میدانی؛ اولویت دادن به پژوهشهای کاربردی در حوزه تابآوری؛ و مهمتر از همه، الگو بودن استاد در رفتار و منش دانست و افزود: دانشجومعلم وقتی میبیند استادش در سختیها استوار و امیدوار است، روحیه مقاومت در او شکل میگیرد؛ وی تاکید کرد ارتباط دانشگاه با جامعه باید از طریق نشستها، نمایشگاهها، روایتهای زنده از شهدا و فعالان عرصه مقاومت تقویت و ملموس شود.
ایشان با بیان این نکته که فرهنگ مقاومت، یادگار گذشته نیست که نقشه راه آینده است، افزود: اگر فرهنگ مقاومت را علمی و عملی بازتولید کنیم، موتور پیشرفت جامعه خواهد شد. اگر فقط به نقل خاطرات بسنده کنیم، پیام مقاومت برای نسل جوان بیاثر میشود، اما اگر با زبان امروز، همراه با آمار، تحلیل و مصداق آن را منتقل کنیم، به سرمایهای زنده و الهامبخش تبدیل خواهد شد.
وی در پایان یادآور شد: امروز هر استاد در کلاس خود، در پژوهش، در رفتار و در تربیت معلم میتواند این فرهنگ را نهادینه کند. تغییر از ما آغاز میشود؛ از همین کلاسها، نگاهها و امیدها. بیایید آغاز این سال تحصیلی را به فرصتی برای بازخوانی و بازآفرینی فرهنگ مقاومت تبدیل کنیم تا معلمان آینده کشور نهتنها حافظ دانش که حامل ارزشهای والای انسانی و فرهنگی نیز باشند.